FIAS samler inn restavfall, papir og plastemballasje fra husholdninger på faste ruter i de 8 kommunene Holtålen, Os, Tolga, Tynset, Alvdal, Folldal, Rendalen og Engerdal. I Stor-Elvdal og Røros står kommunene selv for innsamling.

Husholdninger kan velge mellom to typer abonnement:

  • Standardabonnement: 30 grå restavfallssekker (to ruller à 15 sekker), 10 hvite papirsekker og 10 plastsekker (1 rull)
  • Miniabonnement: 15 grå restavfallssekker (en rull à 15 sekker), 10 hvite papirsekker og 10 plastsekker (1 rull)

Hvis du vil endre abonnementet ditt, kontakter du kommunen.

Utdeling av sekker

FIAS deler ut sekker for ett års forbruk en gang i året, i løpet av mai/juni. Kontroller at du har fått riktig antall sekker. Ekstra restavfallssekker kan kjøpes på gjenvinningsstasjonene eller i kommunenes servicetorg. Ekstra papirsekker og sekker for plastemballasje får du gratis på de samme stedene.

Ønsker du dunk i stedet for sekk til restavfallet?

Henting av avfall

Restavfall hentes hver 14.dag. Papir og plastemballasje hentes hver 4.uke.

Sjekk når avfall hentes hos deg

På hentedagen må sekken være klar til henting senest kl 7.00. Sekken er ditt ansvar til renovasjonsbilen har tatt den med. La sekken stå i sekkestativet, eller dekk den til, for eksempel med en presenning, slik at den ikke blir ødelagt. Sekken må stå maksimalt ti meter fra den vegen renovasjonsbilen kjører, og transportørene våre setter pris på at du knytter igjen sekken. Legg merke til at sekk med plast er lett, og bør festes for ikke å blåse bort.